Nagesprekken bij voorstelling “dood en zo” van NNT

dood en zo

Nagesprekken dood en zo: In november en december van 2017 leid ik op uitnodiging van het Noord Nederlands Toneel vier nagesprekken bij de voorstelling dood en zo. Deze voorstelling wordt gespeeld door grand-old-lady Annemarie Prins en de veel jongere actrice Eva Duijvestein. De nagesprekken zijn in Theater Bellevue in Amsterdam op 15 en 16 november, op 21 november in het Parktheater in Hoorn en op 6 december in de Toneelschuur in Haarlem. NRC/Handelsblad publiceerde recentelijk een interview met Annemarie Prins en tekstschrijver Sophie Kassies.

Het NNT schrijft op haar website over dood en zo: Een intieme, persoonlijke voorstelling op het scherpst van de zeis.

dood en zo met Annemarie Prins (84) en Eva Duijvestein (40) is een intieme, persoonlijke voorstelling waarin doodgaan wordt ontleed in even smartelijke als schaamteloos grappige taferelen.

Vanuit verschillende hoeken begluren de actrices de dood. Hij heeft vele gezichten. De droomdood: zonder lijden en met je dierbaren rond het bed. Het wilde, bij voorbaat verloren gevecht tegen het grote zwart. De lange, moeizame glijvlucht naar het graf. Hij kan verlosser zijn. Of moordenaar. Hij stelt niks voor, want zo belangrijk is een leven niet. Hij is almachtig, want rukt je liefste weg. En wie wil je zelf zijn? Wat doe je? Ga je de dood tegemoet om je naasten je teloorgang te besparen? Of vertrouw je op hun liefde en eindig je als stinkend wrak?

Kort nadat Annemarie Prins en Eva Duijvestein een paar jaar geleden vriendschap sloten, startte hun samenwerking aan dood en zo. Het idee voor de voorstelling ontstond bij Annemarie Prins, uit onvrede over het publieke discours rond sterven. Al te vaak wordt gesproken in grote, abstracte begrippen en vanuit gefixeerde standpunten. Het debat blijft ver verwijderd van het tastbare, lichamelijke, persoonlijke. Er is weinig ruimte voor twijfel en (zelf)onderzoek. In het theater, tastbaar, lichamelijk en persoonlijk als het is, kan volop getwijfeld en onderzocht worden.

Op het toneel resoneert de vriendschap tussen de actrices mee. Het leeftijdsverschil is steeds zichtbaar, de waarschijnlijkheid van het verlies evenzeer. Met de aardse, beeldende tekst die Sophie Kassies maakte op basis van hun opgetekende gesprekken, geven Annemarie Prins en Eva Duijvestein in de regie van Hendrik Aerts vorm aan hun angsten, wensen en lusten.

Hendrik Aerts behoort sinds 2017 als acteur en regisseur tot het vaste ensemble van het Noord Nederlands Toneel.

Over de nagesprekken:

Tijdens de landelijke tournee van de voorstelling dood en zo organiseren we 'Benedictijnse gesprekken', om het voorstellingsbezoek nog wat te verdiepen. Dat zijn begeleide gesprekken waarin op gestructureerde wijze gezamenlijk verder ingegaan wordt op het thema van de voorstelling. De gesprekken gaan voorbij aan het simpelweg uitwisselen van persoonlijke reflecties en ervaringen.

Het Noord Nederlands Toneel zoekt bij iedere voorstelling naar een vorm van een inleiding of nagesprek die past bij het karakter van de productie. Bij dood en zo hebben wij gekozen voor een relatief kleine groep. De meest interessante uitkomsten van de Benedictijnse gesprekken willen wij later delen met een groter publiek.

Bezoekers van de voorstelling kunnen zich van te voren aanmelden voor het Benedictijnse gesprek. In deze variant op de Benedictijnse dialoog worden deelnemers uitgenodigd om van het individuele naar het collectieve denken te schakelen. Gespreksleider en begrafenisondernemer Karel Winterink laat een kleine groep deelnemers in drie opeenvolgende gereglementeerde rondes concentreren en reflecteren op een tekstfragment uit de voorstelling. Zodoende nemen zij kennis van elkaars gedachten, luisteren in aandacht en delen met elkaar datgene wat er echt toe doet.

Op dit moment staan de volgende gesprekken gepland:

Amsterdam
op 15 en 16 november, Theater Bellevue vanaf 17.30 uur

Hoorn
op 21 november, Parktheater vanaf 15.30 uur

Haarlem
op 6 december, Toneelschuur vanaf 21.45 uur

Reserveren kan alleen via de website van het desbetreffende theater. Let op: er is beperkt plek.