8 juli 2017, Ine Mulder

Rouwarbeid van Ine Mulder, vormgever, onderzoekt samen met haar gasten de manier waarop de herinneringen aan een dierbare kunnen worden gekoppeld aan de vijf stadia van rouw.

Jesse Boon schreef er over: Zweten op een afscheid, zie  https://onderwoorden.nu/2017/07/09/zweten-op-een-afscheid/

Zaterdag 8 juli 2017, 21.00 – 23.00 uur, Amsterdamse Bos, voor informatie en/of aanmelding: info@uitvaren.com. www.monumentalista.com. Maximaal aantal deelnemers: 15

Jesse Boon van Onder Woorden schreef een impressie over Rouwarbeid op haar blog, zie https://onderwoorden.nu/2017/07/09/zweten-op-een-afscheid/.

Ine Mulder (1982, productontwerper) is in 2007 afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven. Tot 2014 heeft ze als freelancer gewerkt op het snijvlak van mode, design en beeldende kunst. Ze werkte o.a. voor kunstenaar Irene Fortuyn, modeontwerper Bas Kosters en ze doceerde twee jaar aan de Willem de Kooning Academie, afdeling Lifestyle & Design.

Ine is altijd gefascineerd door mode en medische wetenschappen. Haar vroege werk was vrijwel altijd gerelateerd aan één van deze twee thema’s (maar meestal aan allebei tegelijkertijd). Na enkele gebeurtenissen in de privésfeer gooide ze het roer om en richtte ze eind 2014 Monumentalista op. Monumentalista is een ontwerpbureau voor grafmonumenten en andere producten die helpen bij afscheid en herinnering.

Ine Mulder over het ontstaan van haar atelier: Mijn moeder overleed in 2008. Ze hield van ‘gewoon, maar bijzonder’, dus wilden we een monument dat daarbij paste. Ondanks dat ik ontwerper was, zag ik het niet zitten om een monument voor haar te maken. Dat vond ik gewoon te moeilijk. Maar na vier jaar niets geschikts gevonden te hebben besloot ik het tóch zelf te gaan doen: Mijn moeder was speels en had er lol in om stiekem bloemen te zaaien op onverwachte plekken. Ze hield vooral van vergeet-me-nietjes en ieder voorjaar werd de blauwe bloemenzee in onze tuin wilder en groter. Overal zaaide het spul zich uit. In de borders, op het bouwland, tussen de tegels van het terras. Ik heb een bloembed van beton voor haar gemaakt, als speelplaats voor de natuur: om zich tussen te wurmen, te overwoekeren, te sterven en weer op te komen.